Institut XXV Olimpíada > Llengua Catalana
Llengua Catalana
Noves normes ortogràfiques de llengua catalana http://esadir.cat/entrades/fitxa/node/novetats_2016
DEFINICIÓ I OBJECTIUS DEL DEPARTAMENT:
Entre molts d’altres, els objectius bàsics del Departament de Llengua i Catalana i Literatura es concreten en els següents: Aprendre a gaudir de la lectura i fomentar-la, mostrant-los les seves possibilitats d’enriquiment personal, de plaer, de diversió… i estimular, alhora, la capacitat creativa de l’alumnat.
Ajudar a expressar, amb coherència i en tots els contextos, agraïments, idees, sentiments, coneixements, reclamacions, etc., tant de manera oral com escrita.
Ajudar a comprendre de manera completa, i també crítica, el nostre entorn, les imatges que rebem, la literatura –en prosa o en vers-, les pàgines web, els textos publicitaris, els reportatges televisius, els textos instructius de tot tipus, el cinema, etc.
Accedeix al bloc aquí
ASSIGNATURES
Continguts:
Ortografia:
- L’alfabet. Els dígrafs
- La síl·laba. Els diftongs
- L’accentuació
- La vocal neutra i O/U àtones
- L’apòstrof
- Ortografia del consonantisme
Morfosintaxi:
- L’oració simple: Subjecte i predicat
- El sintagma
- El SN: el substantiu. Els determinants
- L’adjectiu
- El verb: les tres conjugacions. Les formes personals i no personals
Lèxic:
- Les frases fetes.
- El diccionari de la llengua.
- Polisèmia i monosèmia
- Sinònims i antònims
Tipologia textual:
- El text narratiu
- El text expositiu
- El text descriptiu
- El text conversacional
- Característiques generals del còmic
- El text literari
Introducció de TIC (Tècniques d’Informació i Comunicació)
Treballs i deures:
- 1 llibre de lectura cada trimestre, avaluat mitjançant treball escrit i/o examen
- 3 redaccions cada trimestre
- 1 hora de comprensió lectora a la setmana
- Dictat cada setmana
- Deures sovintejats (diaris o setmanals)
Exàmens
- Cada avaluació es faran 2 exàmens teòrico-pràctics i 1 examen o treball del llibre de lectura
Material:
- Llengua catalana i literatura 1. Editorial Text-La Galera, 2007
Llibres de lectura: 1 cada trimestre
Avaluació:
- Actitud: 20%
- Procediments: 40%
- Continguts: 40%
Al mes de juny hi haurà una prova per a l’alumnat que no hagi superat globalment l’assignatura
Continguts:
Ortografia:
- La síl·laba
- Ortografia de A i E
- Ortografia de O i U
- Accentuació i dièresi
- Ortografia de les consonants
Morfosintaxi:
- Categories gramaticals
- SN: estructura i funcions
- Morfologia verbal. Verbs irregulars
- Complements verbals
- Adverbis i locucions adverbials
- Connectors. Tipus
- Preposicions
Tipologia textual:
- La narració
- El text argumentatiu i instructiu
- La rondalla
- La publicitat
Literatura i Llengua: Introducció als gèneres literaris
Introducció de TIC (Tècniques d’Informació i Comunicació)
Tasques / Deures:
- 1 lectura cada trimestre, avaluada mitjançant treball escrit i/o examen
- 2 redaccions cada trimestre
- Dictat cada setmana
- Exercicis del llibre de text cada setmana, i d’altres materials
- Exercicis de comprensió lectora
Exàmens;
- Cada avaluació es faran 2 exàmens teòrico-pràctics i 1 examen o treball del llibre de lectura
Material:
- Llengua catalana i literatura 2. Editorial Text-La Galera, 2008
Llibres de lectura: 1 cada trimestre
Avaluació:
- Actitud: 20%
- Procediments: 40%
- Continguts: 40%
Al mes de juny hi haurà una prova per a l’alumnat que no hagi superat globalment l’assignatura.
Continguts:
Ortografia:
- Vocalisme
- Síl·laba, diftongs i hiats
- Accentuació. Accent diacrític i dièresi
- Consonantisme. Grafies
Morfosintaxi:
- Categories gramaticals: sintagmes i funcions sintàctiques
- Oració: subjecte i predicat
- Sintagma nominal: morfologia. C. del nom i determinants
- Sintagma verbal: morfologia verbal i perífrasis verbals. Verbs irregulars
- Complements verbals: C. Directe, C. Indirecte, Atribut i C. Predicatiu
- Complement de règim. Complements circumstancials
Lèxic:
- Homònims
- Definició nominal
- Mots compostos i polisèmics
- Derivats amb prefixos
- Registre culte
Literatura: Literatura: Introducció d’alguns autors, moviments i gèneres literaris
Introducció de TIC (Tècniques d’Informació i Comunicació)
Treballs / deures:
- 1 lectura cada trimestre, avaluada mitjançant treball escrit i/o examen
- 2-3redaccions cada trimestre
- Dictat cada setmana
- Exercicis del llibre cada setmana
Exàmens:
- Un examen cada 2 unitats
- Cada avaluació es faran 2 exàmens teòrico-pràctics i 1 examen o treball del
- llibre de lectura.
Material:
- Llengua catalana i literatura 3. Editorial Text-La Galera, 2007
Llibres de lectura: 1 cada trimestre.
Avaluació:
- Continguts i procediments: 80% de la nota. Hi considerarem els aspectes següents:
- Textos de creació personal: 20%
- Prova de lectura: 20%
- Prova de contingut gramatical i literari: 20%
- Expressió oral: 20%
- Actitud: 20% de la nota.
Al mes de juny hi haurà una prova per a l’alumnat que no hagi superat globalment l’assignatura.
Continguts:
Ortografia:
- So i grafia
- So i fonema. Símbols fonètics
- Vocalisme tònic i àton
- Conceptes de síl·laba, diftong, hiat, sinalefa, i elisió
- Els sons consonàntics. Contactes consonàntics.
Morfosintaxi:
- Modalitat oracional
- Els complements verbals i la seva pronominalització
- Combinacions pronominals
L’oració composta. La subordinació substantiva, adjectiva i adverbial
Comprensió i expressió:
- Els textos no formals
- La carta formal
- El currículum
- La instància
- El text descriptiu
- El text dialectal
Presentació del xat, el correu, el bloc i el fotobloc
Literatura: Introducció d’alguns autors, moviments i gèneres literaris
Introducció de TIC (Tècniques d’Informació i Comunicació)
Treballs i deures:
- 1 lectura cada trimestre, avaluada mitjançant treball escrit i/o examen
- 2-3 redaccions cada trimestre
- Exercicis del llibre o elaborats per professorat del Departament
Exàmens
- Un examen cada 2 unitats
Cada avaluació es faran 2 exàmens teòrico-pràctics i 1 examen o treball del llibre de lectura.
Material:
- Llengua catalana i literatura 4. Editorial Text-La Galera, 2008
Llibres de lectura: 1 cada trimestre
Avaluació:
- Continguts i procediments: 80% de la nota. Hi considerarem els aspectes següents:
- Textos de creació personal: 20%
- Prova de lectura: 20%
- Prova de contingut gramatical i literari: 20%
- Expressió oral: 20%
- Actitud: 20% de la nota
Al mes de juny hi haurà una prova per a l’alumnat que no hagi superat globalment l’assignatura.
Continguts:
Fonètica:
- El sistema vocàlic i consonàntic
Llengua i societat:
Conceptes de sociolingüística
Morfosintaxi:
- Estructura de l’oració
- El sintagma verbal i el sintagma nominal
- Els complements del verb
- Els pronoms febles
- Morfologia verbal. Els verbs irregulars
Literatura:
- La Literatura Medieval
- El teatre modernista
- La poesia del segle XI al XXI
Tasques / Deures:
- 3 llibres de lectura
- Creació de textos: 2-3 per trimestre
- Exercicis del llibre o bé elaborats pel professorat del nivell.
Exàmens;
- 2 per trimestre, un parcial i un global de la matèria treballada a classe
- Una prova del llibre de lectura i/o treball amb exposició oral
Material:
- Llengua Catalana i Literatura 1. Cruïlla.
3 llibres de lectura, una per trimestre
Avaluació:
- 50% de la nota s’obté fent la mitjana dels exàmens de lectura i gramaticals i literaris, sempre que s’arribi a un 4.
- 25% de la nota s’obté a partir de la mitjana de notes dels textos de creació personal.
- 25% avaluació de l’expressió oral
Abans de ser avaluat de manera definitiva, l’alumnat haurà de superar una prova exclusivament de llengua (ortografia i redactat) que serà avaluada amb APTE o NO APTE. Aquesta prova es farà cada trimestre.
Al mes de juny hi haurà un examen de suficiència per a aquell alumnat que no hagi superat el curs.
Continguts:
Fonètica:
- Fonètica sintàctica
Lèxic:
- Concepte d’arcaisme, cultisme, neologisme…
Morfosintaxi:
- L’oració composta: la coordinació i la subordinació substantiva, adjectiva i adverbial
Literatura:
- Qüestions bàsiques dels moviments de la literatura catalana moderna, a través de les lectures obligatòries del curs
Repàs de tipologia textual, dialectes… i altres matèries treballades a 1r
Treballs / deures:
- Dues lectures, una al primer trimestre i una altra al segon
- 3-4 textos de creació per trimestre: redaccions, resums, opinions personals…
- Exercicis del llibre o proposats pel professorat cada setmana
- Exàmens de selectivitat i la seva correcció a classe
Exàmens:
- Sempre que sigui possible, dos exàmens per avaluació
- 1 prova de cada llibre de lectura
Material:
- Llengua Catalana i Literatura, 2. Ed. Teide
- Exercicis i altre material elaborats pel professorat del nivell
- Lectura de dos llibres
Avaluació:
- 80% de la nota s’obté fent la mitjana dels exàmens de lectura, gramaticals i literaris, sempre que s’arribi a un 4.
- 20% de la nota s’obté a partir de la mitjana de notes dels textos de creació personal.
A finals dels mes de maig hi haurà un examen de suficiència per a aquell alumnat que no hagi superat el curs.
ACTIVITATS
I per apropar-nos a la consecució dels objectius, a més de les nostres tasques pròpiament acadèmiques i tradicionals, realitzem al llarg de cada curs tot un seguit d’ACTIVITATS com les que passem a descriure:
- Participació a la BCNegra, setmana dedicada a la novel·la negra que se celebra cada any a la nostra ciutat. Activitat adreçada a l’alumnat de 2n ESO, amb possibilitat de participar-hi tot el Centre, en què es realitzen un seguit d’activitats connectades amb aquest gènere literari, en col·laboració amb els Departaments de Llengua Castellana i Literatura i Visual i Plàstica. Enllaç: http://www.bcn.cat/cultura/bcnegra/2009/index.shtml
- Organització del Concurs literari de la festivitat de sant Jordi i posterior participació de l’alumnat guanyador als Jocs Florals del Districte i, si s’escau, als Jocs Florals de la Ciutat de Barcelona
- Participació en les activitats del Concurs “El gust per la lectura”, convocat pel Departament d’Educació. “El gust per la lectura” és un concurs que permet a l’alumnat la possibilitat de participar-hi amb treballs de molt diverses modalitats creatives: presentacions digitals, narracions, poesia, etc., activitats connectades a lectures que prèviament ha determinat el Departament d’Educació. Enllaç: http://www.xtec.cat/lic/centre/professorat/prof_lleng_gust0809.htm
- Participació en concursos de caràcter lúdic, que tenen com a eix central la llengua, com Pica Lletres (Locàlia) o Joc de Mots (convocat pel nostre Centre). Enllaç: http://www.picalletres.cat/
- Sortides teatrals, per a tot l’alumnat del Centre, en horari escolar, per al 1r cicle d’ESO, o fora d’horari escolar, per al 2n cicle d’ESO i el Batxillerat.
- Recitals poètics, dins o fora del Centre.
- Lectures dramatitzades, afavoridores de l’expressió oral, a tots els nivells educatius.
- Xerrades-col·loqui amb els autors o autores d’una de les obres que s’han llegit durant el curs, sempre que això sigui possible: Pilar Garriga, Andreu Martín, Laila Karrouch…
- Assistència a conta-contes o altres activitats, en funció de les activitats que organitzen els serveis educatius i que poden oferir al nostre Centre.
CONTACTE
Carme A. (Cap Departament i Coordinació Lingüística)
Gil G. (Aula Acollida)
Anna R. (Tutora ESO)
Josep A.
Aleix O. (Tutor ESO)
Ares D.
Tel.: 93 289 06 30
Enllaços
http://ensenyament.gencat.cat/ca/inici/
http://www.edubcn.cat/ca/
http://xtec.gencat.cat/ca/
https://inici.espai.educacio.gencat.cat/
https://sites.google.com/site/comeniusxxvolimpiada/home/erasmus
https://educaciodigital.cat/ies25enaolimpiada-bcn/moodle
https://sites.google.com/site/agenda21xxv/
http://www.edu365.cat/